Een narcocorrido: Mis Tres Animales | Analyse

32 Gold records, 30 Platinum records en 12 Grammy nominaties maakt de Mexicaanse band Los Tucanes de Tijuana royalty in de Mexicaanse muziekindustrie. De band werd opgericht op 13 april van 1987 door Mario Quintero Lara en een groep vrienden in een bar in Tijuana (El Inicio, z.j.). In 1995 kwam Los Tucanes de Tijuana met hun elfde studioalbum genoemd ‘14 Tucanazos Bien Pesados’. ‘Mis tres animales’ – een lied op het album – is een corrido die het verhaal vertelt van de massaconsumptie van drugs in verschillende steden in de Verenigde Staten. De narcocorrido ‘Mis tres animales’ heeft het over drie dieren; een papegaai, een haan en een geit. De dieren zijn figuurlijk taal voor cocaïne, marihuana en heroïne (Los Tucanes de Tijuana, z.j.).

In de jaren tachtig en begin jaren negentig domineerde Colombia de massaproductie en distributie van drugs zoals cocaïne. De Amerikaanse regering gaf miljarden dollars uit om de zuidoostelijke kust van de Verenigde Staten te beveiligen tegen inkomende drugs uit Colombia. Colombia werkte samen met de Verenigde Staten om grote drugsdealers zoals Pablo Escobar te pakken en om de grote drugkartels zoals de Cali kartel en de Medellín kartel te ontmantelen (Narco-Politics: How Mexico Got There and How It Can Get Out, 2013).

Als gevolg daarvan verschoof de massale drugshandel naar de het tweede best gelegen alternatief; het noorden van Mexico. Tegen de jaren negentig nam Mexico de rol van Colombia over in de illegale drugshandel, al produceerde Mexico zelf geen cocaïne was Mexico in controle van de drugmarkt (Rios, 2008).

De jaren negentig – vooral het begin van het decennium – was een bloeiperiode voor de drugshandel in Mexico, een goed overzicht hiervan is te zien in de onderstaande grafiek. De grafiek geeft de jaarlijkse winst van de Mexicaanse illegale drugsindustrie aan. Als gevolg hiervan, verschoof de aandacht van Colombia als narcostaat naar de toenemende drughandel in Mexico.

Grafiek 1: De jaarlijkse winst van de Mexicaanse illegale drugsindustrie. Bron: Resa Nestares,2003.

Op economisch gebied was Mexico in een kwetsbare positie door de Tequila crisis van 1994. De Tequila crisis ontbrak door de plotselinge devaluatie van de peso in december 1994 en leidde tot een valuta- en bankcrisis in Mexico (Van der Molen, 2013). De crisis had grote gevolgen voor het Mexicaanse volk. Binnen zes maanden na het begin van de crisis, daalde de Mexicaanse valuta met 50%. De daling van de valuta had grote gevolgen voor de Mexicaanse burgers, de rentetarieven op leningen stegen en veel Mexicaanse burgers raakten hun huis kwijt (The Economist, 2004). Het Mexicaanse volk beweerde dat de crisis ontstaan was vanwege het wanbeheer van de voormalige regering onder leiding van Carlos Salinas de Gortari (Cunningham, 1999).

Als gevolg hiervan ontbraken er protestbewegingen, vooral onder de middenklasse en kleine bedrijfseigenaren, die het meest geraakt waren door de crisis. Er ontstond de slogan: “Debo, no niego, pago lo justo” (Ik ben verschuldigd, ik ontken het niet, maar ik betaal wat eerlijk is) (Caffentzis, 2013). De slogan adresseerde de grote schulden die de middenklasse burgers moesten betalen vanwege de inflatie van de Mexicaanse peso. De crisis en de positie van de overheid en het volk, zorgde voor veel onrust onder de Mexicaanse maatschappij.

Het lied geeft ons een beeld van hoe sterk de narco wereld is. Terwijl Mexico een economische crisis onderging die het land in kritische staat liet, groeide de drugshandel zonder beïnvloed te worden door de crisis. Dit komt omdat de drugs in de V.S. worden verkocht.

Analyse van het lied: Mis Tres Animales

Vivo de tres animales  que quiero como a mi vida, con ellos gano dinero  y ni les compro comida.

Los Tucanes de Tijuana schreven het lied vanuit het perspectief van een drugsbaron. In het eerste couplet vertelt de drugsbaron aan de luisteraar dat hij van deze drie dieren geld verdient. De drugsbaron zegt ook tegen de luisteraar dat hij geen eten hoeft te kopen voor deze drie dieren. In de laatste zin van het couplet wordt het duidelijk dat het niet om echte dieren gaat.

Son animales muy finos: mi perico, mi gallo y mi chiva.

Figuurlijke taal, zoals de papegaai, de haan en de geit, komt heel vaak voor in narcocorridos. Het lied heeft het over drie dieren; een papegaai, een haan en een geit. De dieren zijn figuurlijk taal voor cocaïne, marihuana en heroïne (Los Tucanes de Tijuana, z.j.).

En California y Nevada,  en Texas y en Arizona  y también en Chicago  tengo unas cuantas personas  que venden mis animales más que hamburguesas en el McDonald’s.

In dit couplet vertelt de drugsbaron dat hij een aantal mensen heeft die zijn drie dieren in verschillende staten van de V.S. verkopen. De drugsbaron beweert dat zijn dieren zelfs meer worden verkocht dan hamburgers bij McDonalds. Dit is een verbazingwekkend vergelijking, want volgens Lubin en Badkar van Business Insider (2011), verkoopt McDonald’s meer dan 75 hamburgers per seconde. Door de drugshandel met McDonald’s te vergelijken, maakt de drugsbaron duidelijk dat de drugshandel een grote markt heeft in de V.S.

Aprendí a vivir la vida  hasta que tuve dinero,  y no niego que fui pobre,  tampoco que fui burrero.  Ahora soy un gran Señor mis mascotas codician los güeros.

De meeste drugsbaronnen hebben een armoede achtergrond, voor de hoofdrol van het lied is dit ook het geval. In dit couplet vertelt de drugsbaron over zijn arme opvoeding. Vervolgens pronkt hij met het feit dat hij nu iemand met veel geld is en dat zelfs de ‘güeros’ zijn drugs begeren. De term ‘güeros’ wordt door Mexicanen gebruikt om naar mensen met blond haar te verwijzen, het woord wordt meestal gebruikt om naar Amerikanen te verwijzen. Amerikanen worden vaak beschouwd als mensen met veel geld door de arme bevolking van Mexico.

Traigo cerquita la muerte  pero no me se rajar,  Sé que me busca el gobierno  hasta debajo del mar,  pero para todo hay maña  mi escondite no han podido hallar.

De drugsbaron is bewust van het gevaar dat hij loopt door drugs te handelen, maar in informele Mexicaanse taal, zegt hij dat hij geen lafaard is en dat hij niet van plan is om te stoppen. In de tijd dat het lied geschreven werd, bereikte de financiering van de Amerikaanse overheid voor de ‘War on Drugs’ het bedrag van 17,1 miljard dollars (Robinson, 2002). De drugsbaron is daarvan bewust, maar plaagt dat de overheid hem toch niet zal vinden, want hij zal altijd een manier vinden om zichzelf te beschermen.

El dinero en la abundancia  también es muy peligroso,  por eso yo me lo gasto  con mis amigos gustoso  y las mujeres, la neta  ven dinero y se les van los ojos.

In het voorlaatste couplet vertelt de drugsbaron, dat er ook nadelen zijn wanneer men veel geld heeft. Hij gaat zelfs een stap verder, door te vertellen dat veel geld hebben gevaarlijk is. Als luisteraar, kan je een beeld creëren van wat voor problemen hij bedoelt, denk bijvoorbeeld aan het witwassen van geld. In de tweede helft van het couplet, verwijst de drugsbaron naar de overvloedige levensstijl van drugsbaronnen, die vaak vrienden en vrouwen die geïnteresseerd in geld zijn met zich brengt.

Dicen que mis animales  van acabar con la gente,  pero no es obligación  que se les pongan enfrente,  mis animales son bravos si no saben torear pues no le entren.

Het doel van een corrido is altijd een verhaal vertellen, bij narcocorridos gaat het verhaal altijd over drugs en/of drugsbaronnen. De meeste corrido’s hebben een morele boodschap (Don Quijote, z.j.). Ik het geval van dit lied, komt de morele boodschap in het laatste couplet. De hoofdrol van het lied zegt dat sommige mensen zeggen dat zijn drugs voor de dood van velen zullen zorgen, maar hij verdedigt zijn ‘zaak’ door te zeggen dat niemand verplicht is om zijn drugs te gebruiken. In metaforische taal eindigt hij het lied met de boodschap: De drugs die ik verkoop zijn gevaarlijk, als je ze niet aankan dan moet je er niet aan beginnen.


Comments

Popular Posts